در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «شوآف»

کاوه مهدوی: کیفیت آثار در جشنواره عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست

کاوه مهدوی که معتقد است کیفیت آثار در جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست، می‌گوید اگر آثار حاضر در جشنواره در قالب یک بسته در پلتفرم‌ها به نمایش درآید، مخاطب با این گونه نمایشی بیشتر آشنا شده و به سالن‌ها نیز می‌آید و در نتیجه شاهد استقبال و رونق بیشتر تئاتر عروسکی خواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از روزنامه شرق، نمایش «شوآف» به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک حضور یافت و در دو نوبت به روی صحنه سالن چهارسو رفت.

مهدوی درباره ایده شکل‌گیری این نمایش توضیح داد: «من دو سال پیش خوابی دیدم که بلافاصله آن را ثبت کردم و می‌خواستم از آن برای ساخت فیلمی کوتاه استفاده کنم که به دلایلی نشد و به جشنواره مبارک فکر کردم. خط اصلی داستان به علاقه به دیده شدن در فضای مجازی برمی‌گردد و به همین دلیل نیز این نام را برایش انتخاب کردم، چراکه شخصیت اصلی بر اثر دیده نشدن به جنون می‌رسد و اتفاقات بعدی را رقم می‌زند.»

او درباره استقبال از این نمایش توضیح داد: «خوشبختانه از طرف مخاطبان استقبال خیلی خوبی صورت گرفت و حتی می‌توان گفت زیادی خوب بود به‌نحوی‌که من به دلیل شلوغی زیاد سالن اصلاً دیدی به کار نداشتم و از روی حدس کار را پیش می‌بردم.»

کارگردان نمایش «شاه لیر» با اشاره به اینکه جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی تهران-مبارک بسیار منظم و بدون حاشیه برگزار شده، گفت: «با وجود وضعیت اقتصادی و نرخ دلار و سختی کار دعوت از گروه‌های خارجی اما این رویداد خیلی خوب برگزار شده است؛ همواره مسابقه‌ای شدن، جشنواره‌ها را دچار برخی چالش‌ها می‌کند. جشنواره مبارک در دوره‌های قبل رقابتی نبود و بار دیگر بعد از چند دوره به‌صورت مسابقه‌ای درآمد. به نظر می‌رسید که با توجه به مسابقه‌ای شدن حاشیه‌هایی داشته باشد، اما خوشبختانه این‌طور نبود. ضمن اینکه من بیشتر کارهای بزرگ‌سال انجام می‌دهم اما اینکه هرچند وقت یک‌بار کار عروسکی اجرا کنم برایم لذت‌بخش است و ایجاد خلاقیت می‌کند؛ بنابراین مسابقه‌ای بودن برای من دیگر اهمیتی ندارد و به گروهم نیز تأکید می‌کنم که از این حضور لذت ببرند و به دنبال حواشی در جشنواره نباشند.»

هنوز هم بسیاری معتقدند که نمایش عروسکی صرفا مختص به کودکان است، چون اطلاع‌رسانی درستی در این زمینه صورت نگرفته است

او ادامه داد: «از سوی دیگر با داوری گروه‌ها خیلی موافق نبودم، اما درعین‌حال مخالفتی هم ندارم و به نظرم نوعی تجربه است و هرکسی که موفق شود دلیل بر متفاوت بودن او نیست و بالعکس آن نیز همین است. با توجه به اینکه جشنواره یک‌بار به تعویق افتاد، بسیار خوشحالم که برگزار شد و برگزارکنندگان پای‌کار ایستادند و آن را به ثمر رساندند. مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی نیز به‌طور ویژه حمایت کردند و آن را در نیمه‌راه رها نکردند.»

مهدوی در پاسخ به این سؤال که نام نمایش عروسکی همواره مخاطب را به یاد کودک می‌اندازد اما جای خالی عروسک برای بزرگ‌سالان تا چه اندازه احساس می‌شود، هم گفت: «بسیار زیاد؛ دائماً از تخصیص سالن‌های مختلف به نمایش عروسکی صحبت می‌شود اما وقتی تماشاگری به آن سمت هدایت نمی‌‌شود تا کار عروسکی -چه کودک و چه بزرگ‌سال- ببیند و حتی بسیاری نسبت به آن اطلاعی ندارند، چه فایده‌ای دارد. هنوز هم بسیاری معتقدند که نمایش عروسکی صرفا مختص به کودکان است، چون اطلاع‌رسانی درستی در این زمینه صورت نگرفته است.»

او افزود: «با بودجه اندک تئاتر، ته‌مانده آن هم به نمایش عروسکی نمی‌رسد. ما در هر دوره جشنواره صحبت‌هایی درباره حمایت می‌شنویم و چند اثر هم حمایت می‌شوند و به اجرای عموم می‌رسند، اما متأسفانه اقدامات ادامه‌دار نیست. سخت است با این شرایط اتفاق جدیدی رخ دهد. مدیران فرهنگی ما درباره تئاتر خصوصی صحبت می‌کنند و نیت حمایت از تئاتر و هنرمندانش را هم دارند، اما یک نفر پیدا نمی‌شود که بیاید و بگوید من سالن خصوصی را افتتاح کردم تا فقط برای اجرای نمایش عروسکی باشد.»

کارگردان نمایش «زا» گفت: «وقتی گروه امکانات سخت‌افزاری در اختیار ندارد، نمی‌تواند کارش را جایی عرضه کند که مخاطب آن را ببیند. توانایی در کاری هست اما چون سالنی وجود ندارد، گروه نیز نمی‌تواند خلاقیت و ایده داشته باشد. باید ابتدا امکانات و شرایط را فراهم کرد و بعد به اجرای آن رسید.»

مهدوی همچنین ادامه داد: «ما پلتفرم‌های بسیاری داریم که سرشار از پول هستند. چرا باید از برخی کارهای ضعیف حمایت کرد اما از تئاتر عروسکی حمایتی صورت نگیرد؟ می‌توان کل کارهای جشنواره را در یک بسته خریداری و عرضه کرد. بعد شما ببینید مخاطب به سالن‌های نمایشی می‌آید که کار را به شکل زنده در سالن هم ببیند یا نه. اگر بستری فراهم شود تا کارهای همین جشنواره به نمایش درآیند، قطعاً اتفاق خوبی رخ خواهد داد.»

با وجود وضعیت اقتصادی و نرخ دلار و سختی کار دعوت از گروه‌های خارجی اما این جشنواره عروسکی تهران خیلی خوب برگزار شده است

او افزود: «امید چندانی به اجرای نمایش عروسکی در طول سال ندارم و حق هم به مدیران می‌دهم چراکه معتقدند سالن‌ها خالی اجرا می‌روند اما حداقل کاری که می‌توانند انجام دهند این است که جشنواره مبارک را باوجوداینکه رویدادی غنی است، دوسالانه برگزار نکنند و سالانه باشد. در تمام دنیا برخی جشنواره‌های خصوصی دوسالانه برگزار می‌شوند چون توان برگزاری سالانه ندارند؛ اما جشنواره‌های زیادی هم هستند که سالانه برگزار می‌شوند، ما هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. اگر دوسالانه است حداقل این تضمین باشد که تمام کارهای جشنواره اجرای عمومی داشته باشند. کیفیت نمایش عروسکی بسیار بالاست و کار ضعیفی که مخاطب احساس کند، به او توهین شده است، در این عرصه دیده نمی‌شود.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، از هشتم تا هجدهم تیر به دبیری هادی حجازی‌فر در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا»

حسین ربیعی: می‌توانستیم چهره اصلی مبارک را نشان دهیم
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا»

حسین ربیعی: می‌توانستیم چهره اصلی مبارک را نشان دهیم

کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا» می‌گوید عکس‌هایی از مبارک در دوران صفویه و قاجار موجود است که نشان می‌دهد صورت جذاب و شیرینی داشته است. اگر در تبلیغات جشنواره از این عکس‌ها استفاده می‌شد کار خوبی بود برای اینکه چهره اصلی مبارک را به مردم نشان دهیم.

|

در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «تاریکی» مطرح شد

غزاله عبادی: جای کارشناسان حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود
در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «تاریکی» مطرح شد

غزاله عبادی: جای کارشناسان حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود

غزاله عبادی ترس و فوبیای خود از تاریکی را دلیل پرداختن به این موضوع در قالب نمایش دانست و درباره روند داوری جشنواره گفت جای افراد کارشناس و فعال در حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود، به نظرم این‌گونه، داوری‌ها کارشناسانه‌تر و عادلانه‌تر بود.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه»

پرداختن به محیط‌زیست بر بستر نمایش تعاملی
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه»

پرداختن به محیط‌زیست بر بستر نمایش تعاملی

کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه» با اشاره به اینکه تلاش کرده به اهمیت حفظ و مراقبت از محیط‌زیست و آموزش این رویکرد به کودکان بپردازد، گفت شیوه اجرای تعاملی جدا از آنکه مخاطب را از لحاظ بصری و ذهنی با خود درگیر می‌کند، حضور فیزیکی او را نیز می‌طلبد.

|

در گفت‌وگو با کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ»

درنا کمالو: استفاده از عروسک در آثار نمایشی نیازمند دلیل و چرایی است
در گفت‌وگو با کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ»

درنا کمالو: استفاده از عروسک در آثار نمایشی نیازمند دلیل و چرایی است

درنا کمالو، کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ» گفت استفاده از عروسک نیازمند دلیل و چرایی است و بر اساس ایده اجرایی کارگردان و دراماتورژی متن از عروسک استفاده می‌شود.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور»

مریم ایرانمنش: عروسک‌ها محرم راز هستند
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور»

مریم ایرانمنش: عروسک‌ها محرم راز هستند

مریم ایرانمنش، کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور» با بیان اینکه عروسک پتانسیل زیادی برای بیان مباحث کلان بشری دارد، گفت عروسک محرم راز است و می‌تواند بیان‌کننده حرف‌های بسیار مهم و بزرگ باشد.

|

گفت‌وگو با مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی»

چراغ به‌دستانی که برای حفظ سایه می‌کوشند
گفت‌وگو با مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی»

چراغ به‌دستانی که برای حفظ سایه می‌کوشند

مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی» که با انتخاب سوژه‌ای از حماسه‌آفرینی و مظلومیت شهدای غواص با این اثر در بخش بزرگسال نوزدهمین جشنواره بین‌‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک روی‌ صحنه‌ رفته، خود و همسرش، رضا فقیهی را چراغ به دستانی می‌داند که برای حفظ تکنیک نمایشی ...

|

کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» مطرح کرد

محسن پورقاسمی: در میکروتئا‌تر، دوربین نماینده چشم مخاطب است
کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» مطرح کرد

محسن پورقاسمی: در میکروتئا‌تر، دوربین نماینده چشم مخاطب است

محسن پورقاسمی، نویسنده و کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» با بیان اینکه در میکروتئا‌تر، دوربین به‌عنوان نماینده چشم مخاطب عمل می‌کند، افزایش کمک‌هزینه‌های این دوره را نسبت به سال‌های قبل قابل‌توجه و کمک‌کننده دانست.

|

نظرات کاربران