در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» مطرح کرد

محسن پورقاسمی: در میکروتئا‌تر، دوربین نماینده چشم مخاطب است

محسن پورقاسمی، نویسنده و کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» با بیان اینکه در میکروتئا‌تر، دوربین به‌عنوان نماینده چشم مخاطب عمل می‌کند، افزایش کمک‌هزینه‌های این دوره را نسبت به سال‌های قبل قابل‌توجه و کمک‌کننده دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از تسنیم، نمایش «سومین روز تابستان» به نویسندگی و کارگردانی محسن پورقاسمی در روز یکشنبه (یازدهم تیرماه) در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک میزبان مخاطبان بود.

محسن پورقاسمی با اشاره به داستان این نمایش گفت: «نمایش «سومین روز تابستان» داستان چند نوجوان در دهه شصت است که کنجکاوی و بازی آن‌ها باعث می‌شود، دچار چالش‌های زیادی شوند.»

او ادامه داد: «پرداختن به جنگ در این داستان بیشتر در خدمت روایت به‌منظور پیشبرد قصه و به‌عنوان تاریخ دهه شصت و نوستالژی آن دوران مورداستفاده قرار گرفته است.»

این هنرمند با اشاره به تکنیک میکروتئاتر که در کارگردانی این اثر از آن بهره برده است، توضیح داد: «در میکروتئا‌تر دوربین به‌عنوان نماینده چشم مخاطب خود را تثبیت می‌کند. تصویر ماکت را زنده می‌کند و به آن‌ جان می‌دهد.»

پرداختن به جنگ در این داستان بیشتر در خدمت روایت به‌منظور پیشبرد قصه و به‌عنوان تاریخ دهه شصت و نوستالژی آن دوران مورداستفاده قرار گرفته است

پورقاسمی گفت: «در این تکنیک از وسایل و عروسک‌های کوچک استفاده کردیم و به‌طور هم‌زمان حرکت عروسک‌ها به‌وسیله دوربین ضبط شده و روی پرده پخش شدند.»

کارگردان «سومین روز تابستان» با اشاره به حضورش در دوره‌های مختلف جشنواره نمایش عروسکی توضیح داد: «من حضور در دوره‌های مختلف با دبیرهای متفاوت و عزیزی همچون بهروز غریب‌پور، مرضیه برومند و... را تجربه کرده‌‎ام و اکنون خوشحالم که در شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به مسئولیت هادی حجازی‌فر به‌عنوان یک دبیر جوان، باذوق و هنرمند شرکت کرده‌ام.»

این هنرمند ادامه داد: «اداره کل هنرهای نمایشی و ستاد برگزاری جشنواره کاملاً در خدمت بچه‌های تئاتر هستند و تلاش می‌کنند هنرمندان شهرستان در نهایت آرامش آثارشان را روی صحنه ببرند و فرصت تماشای نمایش دیگر گروه‌ها را داشته باشند.»

او افزود: «متأسفانه تنها نقطه‌ضعف جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در دوره‌های متفاوت عدم انتخاب آثار از میان اجراهای عمومی بوده است.»

قاسمی‌پور توضیح داد: «این موضوع باعث می‌شود اکثر نمایش‌های عروسکی با وجود هزینه گزافی که برای تولید آن‌ها صرف می‌شود؛ تنها در یک یا دو اجرای جشنواره دیده شده و پس‌ازآن به فراموشی سپرده می‌شوند.»

این هنرمند گفت: «امیدوارم اداره کل هنرهای نمایشی همچنان که در بازه زمانی جشنواره همراه و همگام با هنرمندان حرکت می‌کند، برای دیده شدن تلاش هنرمندان عروسکی در طول سال برنامه‌ریزی کند تا پرونده اجراهای عروسکی جشنواره بسته نشود و ما بتوانیم به سمت اجرای عموم برویم.»

این هنرمند با اشاره به لزوم همراهی و حمایت سازمان صداوسیما از گروه‌های هنری در بخش تبلیغات گفت: «جشنواره‌های هنری نیازمند اطلاع‌رسانی گسترده‌تری هستند؛ و قطعاً سازمان صداوسیما به‌عنوان رسانه فراگیر می‌تواند در این بخش کمک‌کننده باشد. البته لزوم حمایت صداوسیما سال‌هاست که از طرف تمامی هنرمندان بیان می‌شود اما متأسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.»

امیدوارم اداره کل هنرهای نمایشی همچنان که در بازه زمانی جشنواره همراه و همگام با هنرمندان حرکت می‌کند، برای دیده شدن تلاش هنرمندان عروسکی در طول سال برنامه‌ریزی کند

پورقاسمی درباره کمک‌هزینه این دوره از جشنواره گفت: «خوشبختانه کمک‌هزینه اجرایی گروه‌های نمایشی در شانزدهمین دوره جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک نسبت به سال‌های قبل افزایش قابل‌توجهی داشته است اما شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و بالا بودن هزینه‌های تولید باعث شده است این مبالغ تنها پاسخگوی بخشی از هزینه‌ها باشد.»

او درباره داوری این دوره از جشنواره، توضیح داد: «باوجوداینکه رقابتی بودن جشنواره‌های تئاتر را دوست ندارم اما حضور کارگردانان حاضر در جشنواره به‌عنوان داور اتفاق نویی است. این اتفاق باعث می‌شود تا هنرمندان به تماشای آثار یکدیگر بنشینند و در زمان اختتامیه و اعلام آرای نهایی، شناختی بیشتر و بهتر نسبت به آثار و روند داوری نهایی آن‌ها داشته باشند.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک به دبیری هادی حجازی‌فر از هشتم تا شانزدهم تیر ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا»

حسین ربیعی: می‌توانستیم چهره اصلی مبارک را نشان دهیم
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا»

حسین ربیعی: می‌توانستیم چهره اصلی مبارک را نشان دهیم

کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا» می‌گوید عکس‌هایی از مبارک در دوران صفویه و قاجار موجود است که نشان می‌دهد صورت جذاب و شیرینی داشته است. اگر در تبلیغات جشنواره از این عکس‌ها استفاده می‌شد کار خوبی بود برای اینکه چهره اصلی مبارک را به مردم نشان دهیم.

|

در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «تاریکی» مطرح شد

غزاله عبادی: جای کارشناسان حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود
در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «تاریکی» مطرح شد

غزاله عبادی: جای کارشناسان حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود

غزاله عبادی ترس و فوبیای خود از تاریکی را دلیل پرداختن به این موضوع در قالب نمایش دانست و درباره روند داوری جشنواره گفت جای افراد کارشناس و فعال در حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود، به نظرم این‌گونه، داوری‌ها کارشناسانه‌تر و عادلانه‌تر بود.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه»

پرداختن به محیط‌زیست بر بستر نمایش تعاملی
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه»

پرداختن به محیط‌زیست بر بستر نمایش تعاملی

کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه» با اشاره به اینکه تلاش کرده به اهمیت حفظ و مراقبت از محیط‌زیست و آموزش این رویکرد به کودکان بپردازد، گفت شیوه اجرای تعاملی جدا از آنکه مخاطب را از لحاظ بصری و ذهنی با خود درگیر می‌کند، حضور فیزیکی او را نیز می‌طلبد.

|

در گفت‌وگو با کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ»

درنا کمالو: استفاده از عروسک در آثار نمایشی نیازمند دلیل و چرایی است
در گفت‌وگو با کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ»

درنا کمالو: استفاده از عروسک در آثار نمایشی نیازمند دلیل و چرایی است

درنا کمالو، کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ» گفت استفاده از عروسک نیازمند دلیل و چرایی است و بر اساس ایده اجرایی کارگردان و دراماتورژی متن از عروسک استفاده می‌شود.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور»

مریم ایرانمنش: عروسک‌ها محرم راز هستند
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور»

مریم ایرانمنش: عروسک‌ها محرم راز هستند

مریم ایرانمنش، کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور» با بیان اینکه عروسک پتانسیل زیادی برای بیان مباحث کلان بشری دارد، گفت عروسک محرم راز است و می‌تواند بیان‌کننده حرف‌های بسیار مهم و بزرگ باشد.

|

گفت‌وگو با مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی»

چراغ به‌دستانی که برای حفظ سایه می‌کوشند
گفت‌وگو با مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی»

چراغ به‌دستانی که برای حفظ سایه می‌کوشند

مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی» که با انتخاب سوژه‌ای از حماسه‌آفرینی و مظلومیت شهدای غواص با این اثر در بخش بزرگسال نوزدهمین جشنواره بین‌‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک روی‌ صحنه‌ رفته، خود و همسرش، رضا فقیهی را چراغ به دستانی می‌داند که برای حفظ تکنیک نمایشی ...

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «شوآف»

کاوه مهدوی: کیفیت آثار در جشنواره عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «شوآف»

کاوه مهدوی: کیفیت آثار در جشنواره عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست

کاوه مهدوی که معتقد است کیفیت آثار در جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست، می‌گوید اگر آثار حاضر در جشنواره در قالب یک بسته در پلتفرم‌ها به نمایش درآید، مخاطب با این گونه نمایشی بیشتر آشنا شده و به سالن‌ها نیز می‌آید و در نتیجه شاهد استقبال و رونق بیشتر ...

|

نظرات کاربران