در حال بارگذاری ...
...

گفت‌وگو با کارگردان «پیراهنی به نام جنگ»

سرگل اسلامیان: کوشیدم روایتگر حضور نامأنوس زنان در فضایی خشن باشم

گفت‌وگو با کارگردان «پیراهنی به نام جنگ»

سرگل اسلامیان: کوشیدم روایتگر حضور نامأنوس زنان در فضایی خشن باشم

سرگل اسلامیان، کارگردان «پیراهنی به نام جنگ» حضور نامأنوس زنان در فضای خشن و سخت جنگ را ایده‌ شکل‌گیری این نمایش دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، نمایش «پیراهنی به نام جنگ» به نویسندگی و کارگردانی سرگل اسلامیان در آخرین روز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.

اسلامیان درباره این نمایش گفت: «این نمایش به زنانی که در کشورهای مختلف زندگی‌شان متأثر از فضای جنگ است، می‌پردازد.»

این هنرمند گفت: «من کتابی با عنوان «جنگ چهره زنانه ندارد» را در رابطه با خاطرات زنان در جنگ روسیه مطالعه کردم و این حضور نامأنوس زنان در فضای خشن و سخت جنگ ایده‌ای بود که باعث شکل‌گیری نمایش شد.»

من کتابی با عنوان «جنگ چهره زنانه ندارد» را در رابطه با خاطرات زنان در جنگ روسیه مطالعه کردم و این حضور نامأنوس زنان در فضای خشن و سخت جنگ ایده‌ای بود که باعث شکل‌گیری نمایش شد

او ادامه داد: «زمانی که کار را شروع کردم موضوع بزرگ‌تر شد و به فضاهای دیگر و جنگ‌های معاصر تعمیم پیدا کرد تا به آنچه روی صحنه شاهد آن بودید، رسیدیم و به زندگی زنانی از کشورهای مختلف پرداختیم.»

او با اشاره به تکنیک اجرایی این اثر توضیح داد: «این اثر با تکنیک میکروتئاتر روی صحنه رفت. در این فضا دوربین نقش چشم سوم را دارد و زاویه نگاه من را به‌عنوان کارگردان و جزئیاتی که ممکن است در شرایط عادی موردتوجه قرار نگیرند، به نمایش می‌گذارد.»

                                                                     

این هنرمند افزود: «عروسک‌های این نمایش اسباب‌بازی بچه‌ها هستند. درواقع ما به‌عمد از عروسک‌های موجود در بازار استفاده کردیم اما برای‌شان گریم و طراحی لباس در نظر گرفتیم. استفاده از این نوع عروسک‌ها برای به نمایش گذاشتن تضاد و تناقض دنیای بزرگ‌سالان و کودکان انجام شد.»

اسلامیان روند برگزاری جشنواره را عالی دانست و گفت: «همه دوستان از اداره کل هنرهای نمایشی تا اعضای ستاد برگزاری جشنواره در خدمت کار و در دسترس بودند و احساس احترام و همراهی‌شان بهترین محرک ما برای اجرا بود.»

کمک‌هزینه‌ در هر جشنواره‌ برای پیشرفت بهتر اثر و انگیزه‌ای برای ادامه کار است چراکه تو اگر خواهان اقدام عملی باشی در هر شکل به آن خواهی پرداخت ولی اینکه می‌دانی در چنین شرایطی حمایت می‌شوی، ارزشمند است

او توضیح داد: «کمک‌هزینه‌ در هر جشنواره‌ برای پیشرفت بهتر اثر و انگیزه‌ای برای ادامه کار است چراکه تو اگر خواهان اقدام عملی باشی در هر شکل به آن خواهی پرداخت ولی اینکه می‌دانی در چنین شرایطی حمایت می‌شوی، ارزشمند است.»

این کارگردان درباره داوری این دوره از جشنواره با اشاره به اینکه نظر دادن درباره آثار هنری سختی و چالش‌های خودش را داراست، گفت: «داوری کردن خیلی سخت است، به‌ویژه وقتی خودت هم درگیر کار باشی؛ اگرچه فکر می‌کنم حضور کارگردانان حاضر در جشنواره به‌عنوان داور ایده بسیار خوبی بود.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، از هشتم تا هجدهم تیر به دبیری هادی حجازی‌فر در تهران برگزار شد.