در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ»

درنا کمالو: استفاده از عروسک در آثار نمایشی نیازمند دلیل و چرایی است

درنا کمالو، کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ» گفت استفاده از عروسک نیازمند دلیل و چرایی است و بر اساس ایده اجرایی کارگردان و دراماتورژی متن از عروسک استفاده می‌شود.

به گزارشروابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی ، نمایش «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ» به نویسندگی ساموئل بکت و کارگردانی درنا کمالو در آخرین روز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در سالن بزرگ تالار مولوی روی صحنه رفت.

درنا کمالو درباره داستان این اثر گفت: «نمایش درباره شخصیتی به نام کراپ است که هویتی چندپاره دارد. او پیرمردی هفتادساله است که همیشه عادت داشته صدای خود را در نوارهای کاست ضبط کند و حالا در این سن به دنبال خاطره‌ای از سی‌وچندسالگی خود می‌گردد.»

او ادامه داد: «وقتی برای اولین بار این نمایشنامه را خواندم، چندپاره بودن شخصیت کراپ برای من جالب بود. دعواهایی که این شخصیت با درون خود دارد. به نظرم می‌توانست چند کراپ را در صحنه ایجاد کند.»

این هنرمند افزود: «ما سه عروسک روی صحنه داریم و تصاویری از موجودات دیگر که در ذهن کراپ شکل گرفته‌اند نیز روی صحنه است.»

کمالو تکنیک اجرای اثر را ماروت یا همان تلفیق بدن انسان و عروسک معرفی کرد و گفت: «ایده اجرایی کار روی ماروت پیاده شد. عروسک‌های این اثر سه دست انسانی دارند. یک دست نقش سر را بازی می‌کند و دو دوست دیگر که همان دست‌های عروسک هستند. ازآنجاکه حضور دست‌ها در این نمایش اهمیت داشت بهترین تکنیک همین ماروت بود.»

عروسک‌های این اثر سه دست انسانی دارند. یک دست نقش سر را بازی می‌کند و دو دوست دیگر که همان دست‌های عروسک هستند

                                                                    

او کیفیت دیگر آثار نمایشی حاضر در این رویداد را خوب دانست و درباره حضورش به‌عنوان داور توضیح داد: «حضور به‌عنوان داور در جشنواره باعث شد تا همه آثار را به تماشا بنشینیم و با دیگر کارگردانان و هنرمندان حاضر حرف بزنیم اما اینکه چقدر عادلانه امتیاز داده‌ایم، ذهنم را درگیر کرده است. به نظر من قصد جشنواره اجراست و اهمیت آن نیز در این موضوع است.»

این هنرمند درباره دریافت کمک‌هزینه‌ها گفت: «کمک‌هزینه‌ها همگی به موعد پرداخت شد اما این تعویق جشنواره به دلیل شرایط اجتماعی باعث بیشتر شدن هزینه‌های تولید شد و قطعاً آثار پرهزینه‌تر آسیب بیشتری دیدند.»

او ادامه داد: «دکور نمایش من خیلی گران شده است. اگر این کمک‌هزینه‌ها هم نباشد رسماً اصلاً کاری تهیه و تولید نخواهد شد و بابت همین موضوع از برگزارکنندگان جشنواره سپاسگزارم.»

نمایش عروسکی به ما اجازه می‌دهد به ایده‌های اجرایی فراتر از توانمندی انسان‌ها برسیم و ذهن‌مان برای تخیل و فانتزی باز باشد

این کارگردان نمایش عروسکی توضیح داد: «نمایش عروسکی به ما اجازه می‌دهد به ایده‌های اجرایی فراتر از توانمندی انسان‌ها برسیم و ذهن‌مان برای تخیل و فانتزی باز باشد. همه اجراهای عروسکی لزوماً خیلی کودکانه و شیرین نیست، عروسک‌ها می‌توانند به موضوعاتی مثل همین نمایشنامه بکت که فانتزی سیاه است نیز توجه داشته باشند.»

درنا کمالو در پایان با بیان اینکه عروسک به ضرورت اجرا در آثار مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: «استفاده از عروسک در آثار نمایشی نیازمند دلیل و چرایی است و بر اساس ایده اجرایی کارگردان و دراماتورژی متن از عروسک استفاده می‌شود.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک، از هشتم تا هفدهم تیر به دبیری هادی حجازی‌فر در تهران برگزار شد.




نظرات کاربران