در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «آی‌تک»

فاطمه برمال: تئاتر کاغذی در ایران شناخته‌شده نیست

فاطمه برمال، نویسنده و کارگردان نمایش «آی‌تک» تکنیک پاپ‌آپ‌بوک یا تئاتر کاغذی را تکنیکی ناشناخته در ایران معرفی کرد که برگرفته از کتاب‌های سه‌بعدی است.

به گزارش  روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «آی‌تک» به نویسندگی و کارگردانی فاطمه برمال نمایشی است که با تکنیک پاپ‌آپ‌بوک یا تئاتر کاغذی در پنجمین روز از نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک روی صحنه رفت.

فاطمه برمال با بیان اینکه «آی‌تک» نمایشی برای گروه سنی کودک است، درباره تکنیک این اثر گفت: «تکنیک کار پاپ‌آپ‌بوک یا تئاتر کاغذی برگرفته از کتاب‌های سه‌بعدی است که درواقع تمام لوکیشن‌ها و اتفاقات در یک کتاب جمع‌آوری‌شده و شخصیت‌ها از دل کتاب بیرون می‌آیند.»

کارگردان نمایش «آی‌تک» توضیح داد: «این تکنیک در ایران به‌ندرت کار شده است و به‌جرئت می‌گویم که دومین یا سومین نفری هستم که با این تکنیک کار کرده‌ام. آشنایی من به دوره سه‌ساعته آموزش این تکنیک برمی‌گردد؛ که آن هم از طریق ویدیوهایی بود که از ساخت این نوع عروسک‌ها در اروپا پخش شد و من با آزمون‌وخطا به تجربه پرداختم.»

تکنیک کار پاپ‌آپ‌بوک یا تئاتر کاغذی برگرفته از کتاب‌های سه‌بعدی است که درواقع تمام لوکیشن‌ها و اتفاقات در یک کتاب جمع‌آوری‌شده و شخصیت‌ها از دل کتاب بیرون می‌آیند

او ادامه داد: «نمایش «آی‌تک» اثری تک‌پرسوناژ است و یلدا یوسفی بازیگر و عروسک‌گردان کار به شمار می‌آید؛ او در طول اجرا، هشت ‌کاراکتر متفاوت را به نمایش می‌گذارد.»

این هنرمند با اشاره به این موضوع که قصه نمایش به داستان‌های فولکلور آذربایجان می‌پردازد، توضیح داد: «شخصیت «آی‌تک» شاهزاده‌ای است که لجباز و خودخواه است و هر آنچه می‌بیند، باید برایش تهیه شود. او در آخر درخواست می‌کند تا ماه را از آسمان برای او به زمین بیاورند.»

برمال با اشاره به اینکه «آی‌تک» یک نمایش فانتزی موزیکال است، گفت: «سعی کردیم برای بچه‌ها لحظاتی شاد با استفاده از موسیقی و اشعار کودکانه به وجود بیاوریم. به‌ویژه در استفاده از موسیقی که در اجرای نمایش برای کودکان اهمیت به‌سزایی دارد.»

او برگزاری جشنواره را عاملی برای انتقال تجربه دانست و تأکید کرد: «اینکه امسال در نظر گرفته شده است تا تمامی کارگردانان به تماشای آثار یکدیگر بنشینند، نکته مثبت و خوب این دوره از جشنواره است. این موضوع اجازه می‌دهد تا راحت‌تر نقاط قوت و ضعف آثار را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و نتیجه مطلوبی برای دوره‌های بعد کسب کنیم.»

این هنرمند افزود: «خوشبختانه این دوره به دلیل برنامه‌ریزی و شرایط ایجادشده امکان تماشای آثار بخش بین‌الملل را نیز برای ما فراهم کرده است. تماشای این آثار باعث ایده‌پردازی، نوآوری و استفاده از روش‌های جدید می‌شود.»

کارگردان نمایش «آی‌تک» درباره کمک‌هزینه‌های واریزی توضیح داد: «کمک‌هزینه طبق قرارداد اولیه واریز شده است که به‌منظور تهیه و تولید متریال آثار تا حدودی به‌عنوان کمک بزرگی به شمار می‌آید.»

اگر کار از ابتدا خوب پیش برود قطعاً مخاطب را تا انتهای کار با خود همراه خواهد کرد اما اگر کاری به دل ننشیند هیچ مخاطبی حتی کودکان را درگیر نخواهد کرد

او گفت: «ما عاشق تئاتر عروسکی هستیم و با وجود تمام سختی‌ها برای این عشق تلاش می‌کنیم.»

این کارگردان ارتباط آثار نمایشی با مخاطبان را بر اساس کیفیت و اجرای خوب دانست و توضیح داد: «اگر کار از ابتدا خوب پیش برود قطعاً مخاطب را تا انتهای کار با خود همراه خواهد کرد اما اگر کاری به دل ننشیند هیچ مخاطبی حتی کودکان را درگیر نخواهد کرد.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، از هشتم تا هفدهم تیر به دبیری هادی حجازی‌فر در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا»

حسین ربیعی: می‌توانستیم چهره اصلی مبارک را نشان دهیم
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا»

حسین ربیعی: می‌توانستیم چهره اصلی مبارک را نشان دهیم

کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا» می‌گوید عکس‌هایی از مبارک در دوران صفویه و قاجار موجود است که نشان می‌دهد صورت جذاب و شیرینی داشته است. اگر در تبلیغات جشنواره از این عکس‌ها استفاده می‌شد کار خوبی بود برای اینکه چهره اصلی مبارک را به مردم نشان دهیم.

|

در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «تاریکی» مطرح شد

غزاله عبادی: جای کارشناسان حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود
در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «تاریکی» مطرح شد

غزاله عبادی: جای کارشناسان حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود

غزاله عبادی ترس و فوبیای خود از تاریکی را دلیل پرداختن به این موضوع در قالب نمایش دانست و درباره روند داوری جشنواره گفت جای افراد کارشناس و فعال در حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود، به نظرم این‌گونه، داوری‌ها کارشناسانه‌تر و عادلانه‌تر بود.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه»

پرداختن به محیط‌زیست بر بستر نمایش تعاملی
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه»

پرداختن به محیط‌زیست بر بستر نمایش تعاملی

کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه» با اشاره به اینکه تلاش کرده به اهمیت حفظ و مراقبت از محیط‌زیست و آموزش این رویکرد به کودکان بپردازد، گفت شیوه اجرای تعاملی جدا از آنکه مخاطب را از لحاظ بصری و ذهنی با خود درگیر می‌کند، حضور فیزیکی او را نیز می‌طلبد.

|

در گفت‌وگو با کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ»

درنا کمالو: استفاده از عروسک در آثار نمایشی نیازمند دلیل و چرایی است
در گفت‌وگو با کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ»

درنا کمالو: استفاده از عروسک در آثار نمایشی نیازمند دلیل و چرایی است

درنا کمالو، کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ» گفت استفاده از عروسک نیازمند دلیل و چرایی است و بر اساس ایده اجرایی کارگردان و دراماتورژی متن از عروسک استفاده می‌شود.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور»

مریم ایرانمنش: عروسک‌ها محرم راز هستند
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور»

مریم ایرانمنش: عروسک‌ها محرم راز هستند

مریم ایرانمنش، کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور» با بیان اینکه عروسک پتانسیل زیادی برای بیان مباحث کلان بشری دارد، گفت عروسک محرم راز است و می‌تواند بیان‌کننده حرف‌های بسیار مهم و بزرگ باشد.

|

گفت‌وگو با مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی»

چراغ به‌دستانی که برای حفظ سایه می‌کوشند
گفت‌وگو با مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی»

چراغ به‌دستانی که برای حفظ سایه می‌کوشند

مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی» که با انتخاب سوژه‌ای از حماسه‌آفرینی و مظلومیت شهدای غواص با این اثر در بخش بزرگسال نوزدهمین جشنواره بین‌‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک روی‌ صحنه‌ رفته، خود و همسرش، رضا فقیهی را چراغ به دستانی می‌داند که برای حفظ تکنیک نمایشی ...

|

کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» مطرح کرد

محسن پورقاسمی: در میکروتئا‌تر، دوربین نماینده چشم مخاطب است
کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» مطرح کرد

محسن پورقاسمی: در میکروتئا‌تر، دوربین نماینده چشم مخاطب است

محسن پورقاسمی، نویسنده و کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» با بیان اینکه در میکروتئا‌تر، دوربین به‌عنوان نماینده چشم مخاطب عمل می‌کند، افزایش کمک‌هزینه‌های این دوره را نسبت به سال‌های قبل قابل‌توجه و کمک‌کننده دانست.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «شوآف»

کاوه مهدوی: کیفیت آثار در جشنواره عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «شوآف»

کاوه مهدوی: کیفیت آثار در جشنواره عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست

کاوه مهدوی که معتقد است کیفیت آثار در جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست، می‌گوید اگر آثار حاضر در جشنواره در قالب یک بسته در پلتفرم‌ها به نمایش درآید، مخاطب با این گونه نمایشی بیشتر آشنا شده و به سالن‌ها نیز می‌آید و در نتیجه شاهد استقبال و رونق بیشتر ...

|

نظرات کاربران