گفتوگو با کارگردان نمایش «آیتک»
فاطمه برمال: تئاتر کاغذی در ایران شناختهشده نیست
فاطمه برمال: تئاتر کاغذی در ایران شناختهشده نیست 2
فاطمه برمال: تئاتر کاغذی در ایران شناختهشده نیست 3
فاطمه برمال: تئاتر کاغذی در ایران شناختهشده نیست 4
فاطمه برمال: تئاتر کاغذی در ایران شناختهشده نیست 5
فاطمه برمال: تئاتر کاغذی در ایران شناختهشده نیست 6
فاطمه برمال: تئاتر کاغذی در ایران شناختهشده نیست 7
فاطمه برمال، نویسنده و کارگردان نمایش «آیتک» تکنیک پاپآپبوک یا تئاتر کاغذی را تکنیکی ناشناخته در ایران معرفی کرد که برگرفته از کتابهای سهبعدی است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «آیتک» به نویسندگی و کارگردانی فاطمه برمال نمایشی است که با تکنیک پاپآپبوک یا تئاتر کاغذی در پنجمین روز از نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک روی صحنه رفت.
فاطمه برمال با بیان اینکه «آیتک» نمایشی برای گروه سنی کودک است، درباره تکنیک این اثر گفت: «تکنیک کار پاپآپبوک یا تئاتر کاغذی برگرفته از کتابهای سهبعدی است که درواقع تمام لوکیشنها و اتفاقات در یک کتاب جمعآوریشده و شخصیتها از دل کتاب بیرون میآیند.»
کارگردان نمایش «آیتک» توضیح داد: «این تکنیک در ایران بهندرت کار شده است و بهجرئت میگویم که دومین یا سومین نفری هستم که با این تکنیک کار کردهام. آشنایی من به دوره سهساعته آموزش این تکنیک برمیگردد؛ که آن هم از طریق ویدیوهایی بود که از ساخت این نوع عروسکها در اروپا پخش شد و من با آزمونوخطا به تجربه پرداختم.»
تکنیک کار پاپآپبوک یا تئاتر کاغذی برگرفته از کتابهای سهبعدی است که درواقع تمام لوکیشنها و اتفاقات در یک کتاب جمعآوریشده و شخصیتها از دل کتاب بیرون میآیند
او ادامه داد: «نمایش «آیتک» اثری تکپرسوناژ است و یلدا یوسفی بازیگر و عروسکگردان کار به شمار میآید؛ او در طول اجرا، هشت کاراکتر متفاوت را به نمایش میگذارد.»
این هنرمند با اشاره به این موضوع که قصه نمایش به داستانهای فولکلور آذربایجان میپردازد، توضیح داد: «شخصیت «آیتک» شاهزادهای است که لجباز و خودخواه است و هر آنچه میبیند، باید برایش تهیه شود. او در آخر درخواست میکند تا ماه را از آسمان برای او به زمین بیاورند.»
برمال با اشاره به اینکه «آیتک» یک نمایش فانتزی موزیکال است، گفت: «سعی کردیم برای بچهها لحظاتی شاد با استفاده از موسیقی و اشعار کودکانه به وجود بیاوریم. بهویژه در استفاده از موسیقی که در اجرای نمایش برای کودکان اهمیت بهسزایی دارد.»
او برگزاری جشنواره را عاملی برای انتقال تجربه دانست و تأکید کرد: «اینکه امسال در نظر گرفته شده است تا تمامی کارگردانان به تماشای آثار یکدیگر بنشینند، نکته مثبت و خوب این دوره از جشنواره است. این موضوع اجازه میدهد تا راحتتر نقاط قوت و ضعف آثار را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و نتیجه مطلوبی برای دورههای بعد کسب کنیم.»
این هنرمند افزود: «خوشبختانه این دوره به دلیل برنامهریزی و شرایط ایجادشده امکان تماشای آثار بخش بینالملل را نیز برای ما فراهم کرده است. تماشای این آثار باعث ایدهپردازی، نوآوری و استفاده از روشهای جدید میشود.»
کارگردان نمایش «آیتک» درباره کمکهزینههای واریزی توضیح داد: «کمکهزینه طبق قرارداد اولیه واریز شده است که بهمنظور تهیه و تولید متریال آثار تا حدودی بهعنوان کمک بزرگی به شمار میآید.»
اگر کار از ابتدا خوب پیش برود قطعاً مخاطب را تا انتهای کار با خود همراه خواهد کرد اما اگر کاری به دل ننشیند هیچ مخاطبی حتی کودکان را درگیر نخواهد کرد
او گفت: «ما عاشق تئاتر عروسکی هستیم و با وجود تمام سختیها برای این عشق تلاش میکنیم.»
این کارگردان ارتباط آثار نمایشی با مخاطبان را بر اساس کیفیت و اجرای خوب دانست و توضیح داد: «اگر کار از ابتدا خوب پیش برود قطعاً مخاطب را تا انتهای کار با خود همراه خواهد کرد اما اگر کاری به دل ننشیند هیچ مخاطبی حتی کودکان را درگیر نخواهد کرد.»
نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، از هشتم تا هفدهم تیر به دبیری هادی حجازیفر در تهران در حال برگزاری است.