در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «عقاب»

ناصر آویژه: جشنواره نوزدهم عروسکی، منظم با ساختاری محترم و در حال رشد بود

ناصر آویژه، نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک را جشنواره‌ای منظم، با ساختاری محترم و در حال رشد معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از ایبنا، نمایش «عقاب» به نویسندگی و کارگردانی ناصر آویژه در آخرین روز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.

آویژه درباره داستان «عقاب» گفت: «این نمایش ماجرای عقابی در حال مرگ است که از کوتاهی عمر خود گلایه دارد و در جست‌وجوی این معنا به کلاغی برمی‌خورد که عمری سیصدساله دارد. کلاغ دلیل عمر بلند خود را پرواز در ارتفاعات کم و خوردن زباله و دورریختنی‌ها می‌داند و اینجاست که عقاب به این نتیجه می‌رسد که «این خاصیت مردار است... عمر مردارخوران بسیار است». عقاب در این گفت‌وگو به خاطر می‌آورد که با وجود عمر کوتاهش همیشه در اوج آسمان‌ها، عزت، پرواز بلند و خوراک پاک داشته است و دیگر از این موضوع گلایه‌ای ندارد.»

این هنرمند ادامه داد: «ما نیز این قصه را با ماجراهایی امروزی از یک استاد نمایش عروسکی ترکیب کردیم با این مفهوم که اگر بخواهی در اوج عزت باشی، قطعاً شرایطی سخت و گاهی عمری کوتاه خواهی داشت.»

جشنواره نظم و انضباط خوبی داشت و خوشبختانه با استقبال خوب تماشاگران همراه بود

این هنرمند افزود: «نمایشنامه «عقاب» نوشته من و خانم داوودی است که آن را بر اساس شعر «عقاب» سروده پرویز ناتل‌خانلری به نگارش درآورده‌ایم. ناتل‌خانلری این شعر را در وزن مثنوی و به عشق صادق هدایت سروده است. درواقع طرح اولیه این اثر بر اساس یکی از قصه‌های الکساندر پوشکین نوشته شده است. ما سعی کردیم تا این شعر سنتی کلاسیک را امروزی کنیم؛ امروزی به این معنا که با اضافه کردن یک داستان از روزگار فعلی، تماشاگر را با دنیایی نمادین مواجه کنیم. «عقاب» نمایشی عروسکی برای بزرگ‌سالان با سه پرسوناژ است که اشعار آن بدون تغییر استفاده می‌شود.»

این هنرمند همچنین برگزاری روند جشنواره را بسیار عالی دانست و گفت: «جشنواره نظم و انضباط خوبی داشت و خوشبختانه با استقبال خوب تماشاگران همراه بود.»

او با اشاره به کیفیت آثار توضیح داد: «کیفیت آثار نسبتاً خوب بود اما شاید آن‌طور که انتظار داشتیم، نبود. البته مسائل زیادی همچون شرایط اجتماعی، تعلیق چندماهه زمان برگزاری جشنواره، هزینه تولید و... روی کیفیت آثار تأثیر می‌گذارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.»

کارگردان نمایش «عقاب» افزود: «ما برای داشتن آثار باکیفیت باید در طول سال به تولید نمایش‌های عروسکی توجه کنیم تا بتوانیم در جشنواره ثمره آن را ببینیم.»

او با اشاره به حضور و همراهی دبیر جشنواره در طول مدت‌زمان برگزاری رویداد توضیح داد: «حجازی‌فر به‌شدت در دوران جشنواره همراه گروه‌ها بود و با توجه به روند برگزاری اگر برای چندین سال متوالی با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی در این سمت باقی بماند، قطعاً اتفاقات خوبی برای این رویداد رقم خواهد زد.»

ما برای داشتن آثار باکیفیت باید در طول سال به تولید نمایش‌های عروسکی توجه کنیم تا بتوانیم در جشنواره ثمره آن را ببینیم

این هنرمند شیوه داوری این دوره را هم از نکات مثبت آن دانست و گفت: «به نظرم داوری‌های این دوره تمرین دموکراسی بود. البته تجربه ثابت کرده است که خرد جمعی در داوری تاکنون اتفاق خوبی رقم نزده است؛ باوجوداین، امیدوارم این بار شاهد نتیجه خوبی باشیم.»

آویژه در پایان گفت: «نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک جشنواره‌ای منظم، با ساختاری محترم و در حال رشد بود.»

مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک اوروز از ساعت 20 در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا»

حسین ربیعی: می‌توانستیم چهره اصلی مبارک را نشان دهیم
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا»

حسین ربیعی: می‌توانستیم چهره اصلی مبارک را نشان دهیم

کارگردان نمایش «ازدواج پرماجرا» می‌گوید عکس‌هایی از مبارک در دوران صفویه و قاجار موجود است که نشان می‌دهد صورت جذاب و شیرینی داشته است. اگر در تبلیغات جشنواره از این عکس‌ها استفاده می‌شد کار خوبی بود برای اینکه چهره اصلی مبارک را به مردم نشان دهیم.

|

در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «تاریکی» مطرح شد

غزاله عبادی: جای کارشناسان حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود
در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «تاریکی» مطرح شد

غزاله عبادی: جای کارشناسان حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود

غزاله عبادی ترس و فوبیای خود از تاریکی را دلیل پرداختن به این موضوع در قالب نمایش دانست و درباره روند داوری جشنواره گفت جای افراد کارشناس و فعال در حوزه روانشناسی کودک برای داوری آثار خالی بود، به نظرم این‌گونه، داوری‌ها کارشناسانه‌تر و عادلانه‌تر بود.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه»

پرداختن به محیط‌زیست بر بستر نمایش تعاملی
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه»

پرداختن به محیط‌زیست بر بستر نمایش تعاملی

کارگردان نمایش «۱۲ دقیقه» با اشاره به اینکه تلاش کرده به اهمیت حفظ و مراقبت از محیط‌زیست و آموزش این رویکرد به کودکان بپردازد، گفت شیوه اجرای تعاملی جدا از آنکه مخاطب را از لحاظ بصری و ذهنی با خود درگیر می‌کند، حضور فیزیکی او را نیز می‌طلبد.

|

در گفت‌وگو با کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ»

درنا کمالو: استفاده از عروسک در آثار نمایشی نیازمند دلیل و چرایی است
در گفت‌وگو با کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ»

درنا کمالو: استفاده از عروسک در آثار نمایشی نیازمند دلیل و چرایی است

درنا کمالو، کارگردان «آخرین نوار کراپ و کراپ و کراپ» گفت استفاده از عروسک نیازمند دلیل و چرایی است و بر اساس ایده اجرایی کارگردان و دراماتورژی متن از عروسک استفاده می‌شود.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور»

مریم ایرانمنش: عروسک‌ها محرم راز هستند
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور»

مریم ایرانمنش: عروسک‌ها محرم راز هستند

مریم ایرانمنش، کارگردان نمایش «زنده‌به‌گور» با بیان اینکه عروسک پتانسیل زیادی برای بیان مباحث کلان بشری دارد، گفت عروسک محرم راز است و می‌تواند بیان‌کننده حرف‌های بسیار مهم و بزرگ باشد.

|

گفت‌وگو با مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی»

چراغ به‌دستانی که برای حفظ سایه می‌کوشند
گفت‌وگو با مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی»

چراغ به‌دستانی که برای حفظ سایه می‌کوشند

مرجان خورسند، کارگردان نمایش «سبز-آبی» که با انتخاب سوژه‌ای از حماسه‌آفرینی و مظلومیت شهدای غواص با این اثر در بخش بزرگسال نوزدهمین جشنواره بین‌‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک روی‌ صحنه‌ رفته، خود و همسرش، رضا فقیهی را چراغ به دستانی می‌داند که برای حفظ تکنیک نمایشی ...

|

کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» مطرح کرد

محسن پورقاسمی: در میکروتئا‌تر، دوربین نماینده چشم مخاطب است
کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» مطرح کرد

محسن پورقاسمی: در میکروتئا‌تر، دوربین نماینده چشم مخاطب است

محسن پورقاسمی، نویسنده و کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» با بیان اینکه در میکروتئا‌تر، دوربین به‌عنوان نماینده چشم مخاطب عمل می‌کند، افزایش کمک‌هزینه‌های این دوره را نسبت به سال‌های قبل قابل‌توجه و کمک‌کننده دانست.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «شوآف»

کاوه مهدوی: کیفیت آثار در جشنواره عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «شوآف»

کاوه مهدوی: کیفیت آثار در جشنواره عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست

کاوه مهدوی که معتقد است کیفیت آثار در جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی تهران-مبارک بسیار بالاست، می‌گوید اگر آثار حاضر در جشنواره در قالب یک بسته در پلتفرم‌ها به نمایش درآید، مخاطب با این گونه نمایشی بیشتر آشنا شده و به سالن‌ها نیز می‌آید و در نتیجه شاهد استقبال و رونق بیشتر ...

|

نظرات کاربران